Internet picky literature

Το πρόσωπο του προσωπείου

in blog
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Το πρόσωπο μπορεί να σε απωθεί. Το προσωπείο όχι. Το προσωπείο, αυτή η μασκαρεμένη υποκριτική, δημιουργεί απόσταση, σε αφήνει να ανασάνεις ελεύθερα προκειμένου να αναστοχαστείς τον φόβο. Είτε αναπαράγει την εικόνα του νεκρού, είτε δημιουργεί δέος, είτε εξασφαλίζει ανωνυμία μέσα σε έναν επιθετικό και άσεμνο κόσμο, είτε συνδιαλέγεται με τη ζωή και τον θάνατο, ο θεατής, κοιτάζοντας το προσωπείο, παίρνει όλο τον απαραίτητο χρόνο και την απόσταση εκείνη που χρειάζεται, για να αισθανθεί οικειότητα με τον ρόλο που ενσαρκώνεται μπροστά του. Το προσωπείο καταργεί τη σαρκική υπόσταση και συμβολίζει το πνεύμα του ρόλου.

Με εκκίνηση την αρχαία τραγωδία, και σταθερή πορεία στην πάροδο των αιώνων, το προσωπείο χρησιμοποιήθηκε από μια πληθώρα συγγραφέων, φορώντας το στο πρόσωπο των πρωταγωνιστών τους. Πρωτίστως, με πολλή αγάπη στην καρδιά μου, κρατώ το Φάντασμα της Όπερας, του Gaston Leroux, τον ιδιοφυή εκείνο μουσικό, που αναγκαζόταν να κρύβει το πρόσωπό του και να περιφέρεται ως ιδέα, ως πνεύμα, αποσχισμένος από τα ανθρώπινα, ως ο Άγγελος της Μουσικής. Από την άλλη, ο Oscar Wilde μας προειδοποίησε «Ένα προσωπείο μάς μιλάει περισσότερο από ένα πρόσωπο», ενώ η  Chloe Thurlow, στο βιβλίο της Sophie’s Secret, εξομολογείται ότι η μάσκα δεν φοριέται για να κρύψεις αυτό που είσαι, αλλά για να δείξεις πραγματικά ποιος είσαι. Ο Ντεκάρτ δήλωσε «Μασκαρεμένος, προχωρώ», ενώ στο διάσημο V for Vendetta διαβάζουμε «Υπάρχει ένα πρόσωπο κάτω από αυτή τη μάσκα, αλλά δεν είμαι εγώ. Δεν είμαι πια εκείνο το πρόσωπο περισσότερο από ό,τι είμαι οι μύες κάτω από αυτό, ή τα οστά κάτω από αυτό».

Η μάσκα ακολουθεί την ανθρωπότητα από τα γεννοφάσκια της. Από την πιο πρακτική της χρήση, όπως εκείνη του οξυγονοκολλητή, του μικροβιολόγου, μέχρι και την πλήρη αφομοίωσή της από τους κόλπους της τέχνης, στο θέατρο, στη λογοτεχνία, στον χορό, αλλά και σε πρωτόγονες ιεροτελεστίες, στα διονυσιακά όργια, καθώς και σε κρυφές πτυχές της κοινωνικής ζωής και των διαπροσωπικών σχέσεων, η μάσκα επιβιώνει και εδραιώνεται. Ίσως ο πιο τραγικός μορφασμός της μπορεί να θεωρηθεί το ζευγάρι εκείνο των οπών, για να μπορούν να βλέπουν τα μάτια, οι οπές εκείνες που δεν  γίνεται καν να κλείσουν τα βλέφαρά τους όταν πέφτει ο πέλεκυς, όταν κάτι αποτρόπαιο λαμβάνει χώρα επί σκηνής, παρά απομένουν να κοιτάζουν. Φορώντας τη μάσκα, φλερτάρεις με τη ροπή στην ασυδοσία και στη χυδαιότητα, απόλυτα ελεύθερος από το πρόσωπό σου, έχοντας προς στιγμή εξασφαλίσει ανωνυμία. Οι ήρωες των βιβλίων το εκμεταλλεύτηκαν αυτό στο έπακρο και άφησαν ανεξέλεγκτα τα ένστικτά τους να κινήσουν τα νήματα της ιστορίας τους σε κατευθύνσεις πέρα για πέρα ασύμβατες με τον εκάστοτε κώδικα ηθικής.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Η Βίκυ Κατσαρού ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ως επιμελήτρια βιβλίων, μεταφράστρια και κειμενογράφος. Στον ελεύθερό της χρόνο, γράφει, διαβάζει, πηγαίνει θέατρο, και τραγουδά μελωδίες του Σοπέν στην Εύα, τον πάντοτε χαρούμενο και υπερκινητικό σκύλο της.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ΠΙΘΑΝΟΝ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ