Internet picky literature

Τζον Χιούστον – Quotes & άλλα

in Quotes & συγγραφείς
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Ο Τζον Χιούστον στα 81 του χρόνια πρόλαβε να ζήσει μια φρενήρη και πολλαπλή ζωή στην ίδια ένταση με τους ήρωες που σκηνοθετούσε στις ταινίες του. Ιστορικό κεφάλαιο του Χόλιγουντ, βαθιά αντισυμβατικός και αντικομφορμιστής , από την πρώτη ταινία του μέχρι και την τελευταία διέτρεξε με την οπτική του ματιά μια από τις σημαντικότερες εποχές του κινηματογράφου, αφήνοντας αναντικατάστατη παρακαταθήκη που ισοδυναμεί με . Προτάθηκε για 15 Όσκαρ και οι ταινίες του θεωρούνται κλασικές και χαρακτηριστικές στην ανθολογία Αμερικάνικων ταινιών με στίγμα. Αξιοσημείωτα, γύρισε το Γεράκι της Μάλτας, τον Άνθρωπο που θα γινόταν Βασιλιάς, την Ζούγκλα της Ασφάλτου, την Βασίλισσα της Αφρικής, την Τιμή των Πίτζι, την Βρώμικη Πόλη, αριστουργήματα που κατέχουν μια πρωτεύουσα θέση στις αντικειμενικές και υποκειμενικές λίστες του καθενός.

Γεννήθηκε στις 5 Αυγούστου του 1906 στη Νεβάδα του Μιζούρι, με πατέρα ηθοποιό (Walter Huston) και μητέρα αθλητικογράφο. Εμπνεύστηκε από την υποκριτική του πατέρα του, ενώ η μητέρα του νοητά τον καταδίωκε σαν φάντασμα σε όλη του τη ζωή, επηρεάζοντας την ερωτική του ζωή (παντρεύτηκε 5 φορές), σε βαθμό που οι γυναίκες αδυνατούσαν να τον καταλάβουν. Στα 15 του αποφάσισε να γίνει μποξέρ, όμως η καριέρα του τελείωσε σύντομα αφού έσπασε τη μύτη του. Έκτοτε, καταπιάστηκε με ό,τι κατάφερνε να τον αγγίξει: υπήρξε ζωγράφος στο Παρίσι, συγγραφέας ιστοριών, ντοκιμαντερίστας, ιππέας, μαθαίνοντας να συρράβει τα βιώματά του με την τέχνη που παρήγαγε.

Για παράδειγμα, από την εμπειρία του σαν ερασιτέχνης άντλησε την έμπνευση για να σκηνοθετήσει τη Βρώμικη Πόλη, η οποία θεωρείται από πολλούς ως η καλύτερη πυγμαχική ταινία. Η πολυταξιδεμένη ζωή του και η αδάμαστη στάση του προς αυτή, ήταν προπομπός για να τον παρομοιάσουν πολλοί με τον Χέμινγουει, με τον οποίο οι δρόμοι τους έμοιαζαν να παραλληλίζονται στην έκφραση του χαρακτήρα και την επιλογή για μια εκρηκτική ζωή. Αγαπούσε τη ζωή στο ύπαιθρο, τα σπορ, τις απλές απολαύσεις της ζωής.

Όσοι τον ήξεραν έλεγαν πώς πρόκειται για ιδιόρρυθμο σκηνοθέτη. Δημιουργούσε τις ταινίες του εν ώρα γυρίσματος και δεν αψηφούσε τη σημαντικότητα και την περιεκτικότητα των λήψεων, όντας ελλειπτικός και ουσιαστικός στο έργο του. Ο Μάικλ Κέιν ειδικότερα ανέφερε: «Οι περισσότεροι σκηνοθέτες δεν ξέρουν τι θέλουν, έτσι γυρίζουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό – χρησιμοποιούν την κάμερα σαν πολυβόλο. Ο Τζον (Χιούστον) την χρησιμοποιεί σαν sniper. Λέγεται πώς σκηνοθετούσε με εγγενώς καλλιτεχνική ματιά, ερέθισμα που απέκτησε ζώντας ως ζωγράφος στο Παρίσι. Χαρακτηριστικά, στο Γεράκι της Μάλτας είχε ζωγραφίσει εκ των προτέρων τις σκηνές σα να είναι πίνακες ζωγραφικής. Η σιγουριά και η ταχύνοια με την οποία διαχειριζόταν τις σκηνές του, δεν επέτρεπε σχεδόν ποτέ αξιομνημόνευτη παραίνεση από κάποιον μοντέρ – τις περισσότερες φορές ήταν διακοσμητικοί.

Όταν ο ίδιος ρωτήθηκε πως οραματίζεται την ταινία καθώς τη σκηνοθετεί, καθώς και για τους στόχους του, απάντησε: Για μένα η ιδανική ταινία – την οποία δεν κατάφερα να δημιουργήσω ποτέ-  θα ήταν αυτή που η μπομπίνα βρίσκεται πίσω από τα μάτια κάποιου και τη προβάλλεις ο ίδιος, βλέποντας αυτό που επιθυμείς. Αυτό έχει κάνει με τη διαδικασία σκέψης μας. Γι’ αυτό νομίζω ότι η κάμερα είναι ένα μάτι, όπως και ένα μυαλό. Ό,τι κάνουμε με την κάμερα έχει χωρική και νοητική σημασία.

Πριν γίνει σκηνοθέτης του Χόλιγουντ ασχολήθηκε με κινηματογραφικά σενάρια για ένα διάστημα, το οποίο έμελλε να είναι τραυματικό, καθώς το 1933, ενώ οδηγούσε, παρέσυρε μια χορεύτρια και αποφάσισε να αποσυρθεί επηρεασμένος για να γίνει γυρολόγος. Το 1937 επέστρεψε στο Χόλιγουντ και τα σενάρια του διάνθισαν πολλές επιτυχίες της εποχής και κρίνοντας από τη μεταγενέστερη δουλειά του, το δέσιμο του με τη λογοτεχνία τον έκανε κινηματογραφικό εγγυητή της λογοτεχνικής λάμψης. Αποτάχθηκε τις επιταγές που μάστιζαν το κοινωνικό γίγνεσθαι και έχτισε την καριέρα του πάνω σε θέματα ταμπού, όπως η θρησκεία, η ελευθερία, ο πόλεμος, η αποικιοκρατία κλπ, με μεγάλο εκτόπισμα στο σινεμά.

Ανέκαθεν ο Χιούστον ήταν πολιτικά ενεργοποιημένος, σε σημείο τα πολεμικά ντοκιμαντέρ του να βρίσκουν δύσκολα διανομή και να λογοκρίνονται. Αντιστρατεύτηκε το φόβο και την επιρροή του Μακαρθισμού, πράγμα που τον έκανε προδότη στα μάτια του Χόλιγουντ, αναγκάζοντας τον να εγκαταλείψει την Αμερική και να ζήσει στην Ιρλανδία με ιρλανδική υπηκοότητα. Στη ζωή του έκανε φίλους μεγάλους αστέρες, όπως ο Όρσον Γουέλς και ο Χόμφρει Μπόγκαρτ, οι οποίοι μετά το θάνατό του υποκλίθηκαν στον πλούτο του και συνεργάστηκε με μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της Χρυσής εποχής του Χόλιγουντ (Κερκ Ντάγκλας, Μάρλον Μπράντο, Γκρέγκορι Πεκ, Μάριλιν Μονρόε κλπ).

Σε μια καριέρα γεμάτη σινεμά και κινηματογραφικά φώτα, αναγνώριση και καταξίωση, η αυθεντική αγάπη για την ζωγραφική ήταν τα πάντα. Όπως έγραψε στη βιογραφία του ο Χιούστον, «Τίποτα δεν έπαιξε πιο σημαντικό ρόλο στη ζωή μου».

Πηγές: Wikipedia, NY Times, Biography.com

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ΠΙΘΑΝΟΝ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ